Verkoper

Verkoper is een vak apart. Er komen veel factoren bij kijken, waaronder inrichting van de winkel, etalage, e-commerce en het assortiment. Ondanks alle inspanningen verloopt de verkoop nog steeds stroef en werpt de vraag zich op hoe dit toch kan. In dergelijke gevallen is er een sleutelrol weggelegd voor goed opgeleid en getraind verkooppersoneel. De kans op verkoop in winkels hangt nl in grote mate af in hoeverre de verkoper in gesprek komt met de klant. Overvloedige informatie, een te ruime keuze en een clichématige benadering hebben de klant als het ware getraind in het ontwijken van de verkoper. Het gevolg is bekend; geen gesprek, geen invloed, geen omzet! Binnen de opleiding verkoper wordt veel aandacht besteed aan het trainen van deze essentiële verkoopvaardigheden. Een goede beheersing van verkoopvaardigheden betekent immers meer en betere gesprekken en dus ook meer verkoopkansen.

Voor wie is deze opleiding?
Iedereen met een vooropleiding vmbo bbl, werkervaring of diploma aankomend verkoopmedewerker. Op basis van eerder verworven en aantoonbare competenties kunnen vrijstellingen binnen het programma worden verkregen. De verkoper kan na aanvullende opleiding en bij bewezen competenties binnen de sector verkoop doorstromen naar de functie van ondernemer detailhandel of manager (handel niveau 4) hiervoor kan hij de opleiding verkoopspecialist (niveau 3) volgen.

Wat is de inhoud van deze opleiding?
De verkoper heeft te maken met verschillende aspecten van het verkoopvak. Het contact met de klant staat voor hem altijd centraal. Zowel bij het voeren van een verkoopgesprek, bij het afrekenen van artikelen, maar ook bij het oplossen en afhandelen van klachten. De juiste toon is daarbij van doorslaggevend belang. Het bepaalt of een klant wel of niet tevreden is en al dan niet overgaat tot aanschaf van producten. De verkoper besteedt een deel van zijn tijd aan het aantrekkelijke wijze presenteren van artikelen en het schoonhouden van de winkel om op deze manier een goede indruk achter te laten op de klant. Daarnaast houdt hij zich ook bezig met het ontvangen en opslaan van goederen. De verkoper wordt aangestuurd door een verkoopspecialist, afdelingsmanager of filiaalmanager, maar voert veel van deze taken zelfstandig uit. De verkoper heeft een klantgerichte houding en is servicegevoelig: hij weet hoe hij met klanten om moet gaan! Belangrijke kerncompetities en -taken zijn o.a.:

  • Mondelinge communicatie
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgericht handelen
  • Ontvangen en verwerken van goederen
  • Verkopen en verlenen van service
  • Afhandelen van verkooptransacties

Organisatie
OKE4U staat bekend om haar flexibele en kwalitatieve vormen van onderwijs. Daarom zijn er allerlei maatwerkvormen mogelijk. De maatwerkopleidingen zijn in alle vormen en maten mogelijk. Bij ons op locatie: (het adres is Bedrijventerrein C-Mill, Jan Campertstraat 5 te Heerlen (melden bij de receptie)), maar ook op een eigen of andere locatie behoort tot de mogelijkheden, net als een andere indeling, tijdsbesteding of lesvorm.

Inschrijving
Aanmelding is mogelijk op onze website (www.oke4u.nl) of via een email naar info@oke4u.nl. Bellen mag ook: 06-21981508.

Duur en kosten
Tijdsduur: 1 jaar
Niveau: mbo niveau 2
Kosten: Prijs op aanvraag*
*Subsidieregeling Praktijkleren is van toepassing per 1 januari 2014

Mogelijk vervolg op deze opleiding
Heeft u interesse, maar is dit niet de opleiding die u zoekt? Bekijk onze andere mogelijkheden op www.oke4u.nl. Heeft u vragen of opmerkingen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op via info@oke4u.nl. Bellen mag ook: 06-21981508.